Folkbildarforum

Folkbildarforum 2019

”Att vara transparent är att vara modig”

torsdag 22 augusti 2019

”Att vara transparent är att vara modig”

Musikjournalisten Anna Charlotta Gunnarson kommer till Folkbildarforum och berättar om sin nya bok ”Kvinnorna som formade pophistorien”. Här berättar hon om hur musik och musikjournalistik kan vara folkbildande, och reflekterar kring temat ”Tillit, trovärdighet, transparens”.

I prisbelönta radioserien ”Pop och politik” har Anna Charlotta Gunnarson skildrat modern historia och samhällsutveckling genom ett musikaliskt filter i sju säsonger. Serien följdes av boken ”Popmusik rimmar på politik” 2016 och just nu sänds den tredje säsongen av hennes radioserie ”Fejk” som granskar kända historiska skeenden med nya ögon och öron.

Boken ”Kvinnorna som formade pophistorien” kom ut i våras och lyfter fram komponerande och musicerande kvinnor som inte fått sin rättmätiga plats i historieskrivningen.

Utifrån din bok och ditt arbetsfält, vad får du för tankar kring årets tema ”Tillit, trovärdighet, transparens”?

– Tillit är ett väldigt vackert ord, men har de senaste åren lite grann blivit förknippat med träskyltar att sätta upp i vardagsrummet. Därför är det toppen att ordet lyfts fram i detta tunga sammanhang. Att våga lita på sina medmänniskor är grundläggande. Rädslan och misstänksamheten är de största hoten mot en enad värld. Min drivkraft är att hitta goda exempel och att öka förståelsen för varför orättvisor och hårda normer har uppstått historiskt och i dag. Jag tror mer på att försöka greppa omvärlden än att döma ut den. Kvinnor har varit sorgligt exkluderade i musikbranschen och tvingats se hur mindre begåvade män seglat förbi dem. Det viktiga är att förstå hur det har kunnat ske och hur vi i dag undviker att göra samma misstag. Hela musikvärlden har förlorat på att förbise massor av kvinnliga genier för att man inte litat på deras kompetens. Min bok kan förhoppningsvis ge några av dessa stjärnor upprättelse och nutida musikmakare en bättre plattform.

– Trovärdighet och transparens är fundamenten i all seriös journalistik och forskning. I dag har vi alla förutsättningar att skapa en bättre värld, och det mest centrala just nu är att vi alla blir bättre på att skilja åsikter från fakta. Alla trovärdiga medier och pedagoger är transparenta med sina metoder och begränsningar. Hela mitt förord till boken är skrivet så. Att vara transparent är att vara modig och jag tycker faktiskt att jag är ganska modig.

På vilket sätt kan musik och musikjournalistik vara folkbildande?

– Oj, var ska jag börja? Kom på mina föreläsningar, så får ni höra! Musiken är en så viktig del av samhällsutvecklingen, den beskriver samtiden precis på samma sätt som litteraturen, konsten och filmen. Vi hör skiftningarna i politiken, om krig, konflikter, synen på kärlek, familj, miljö och kroppsliga ideal. Det går att avläsa varje epok utifrån tonläget i låtarna på topplistorna, den alternativa musiken, vilka genrer som uppstått, vilka musiker som haft störst talutrymme och glänst i rampljuset. Självklart är det också alltid oerhört intressant att analysera vilka som samtidigt stått i kulisserna och inte haft makten över mikrofonen. Och tänk ändå – den glättigaste treminutershit kan summera en hel tidsanda. Det klarar inte någon enda roman.

När blev du själv medveten om bristen på mångfald bland utövare och personer i maktposition i musikbranschen? 

– Det har jag tänkt på sedan jag var liten. Jag har alltid haft många tjejer i min samling, och varit extra intresserad så fort någon kvinna stått med som producent, låtskrivare eller ljudtekniker. Sedan har intresset växt med åren. När vi gjorde UR-serien Pop och politik hade vi alltid med 50 procent kvinnor, och ibland fick vi slå knut på oss själva för att hitta någon som ville prata. Men vi gav aldrig upp, för vi visste ju att någonstans därute finns den efterlängtade berättelsen, och de historier vi slutligen fick höra var ofta unika. Ingen hade till exempel förut frågat Lill-Babs om succéåren bakom Berlinmuren – hon fick alltid bara prata familj. Hela musikbranschen är fylld av liknande normativa murar.

Boken har varit ute sen i maj. Vad möter du för reaktioner när du är ute och pratar om den?

– Översvallande positiva. Folk gråter, kramas och tackar som tusan. Många är också oerhört upprörda över orättvisorna och förbannar den historiska segregeringen. Många vill engagera sig. Häftigast för mig personligen är att somliga av de omskrivna kvinnorna själva varit och lyssnat och blivit glada och styrkta. Dessutom har släktingar till några avlidna idoler hört av sig och varit stolta över att jag belyst de gamla hjältinnornas insatser. Jag har bland annat fått skicka en signerad bok till kompositören Britt Lindeborgs son och svägerska. Då klappade hjärtat, ska jag säga.

Finns det något som topplistorna från i sommar kan berätta om den tid vi lever i tycker du?

– Det finns det definitivt, men jag behöver alltid höra och se musiken i ett perspektiv, så återkom med frågan om fem år, så ska du få en snyggare analys.

 

Anna Charlotta Gunnarson samtalar om sin bok i Folkbildarforums parallella sessioner. Under konferensen får vi också höra hennes eget popband 500 mil spela live!

Anmäl dig till konferensen här.

Foto: Jessica Segerber

 

KOMMENTARER


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.


Äldre inlägg ()
Nyare inlägg ()