Folkbildarforum

Folkbildarforum 2013

Özz Nûjen ger dålig stämning på Folkbildarforum

måndag 09 september 2013

Özz Nûjen ger dålig stämning på Folkbildarforum

Känner du till någon komiker som har fått fredspris? Nu gör du det! Özz Nûjen är en av Sveriges vassaste komiker, och han kommer till årets Folkbildarforum med sin unika kombination av komedi och samhällsengagemang.

Han har nyligen turnerat runt Sverige med föreställningen Dålig Stämning. Han menar att vissa ämnen leder till dålig stämning, men att det är nödvändigt på längre sikt. Özz är nämligen inte den som undviker svåra frågor. Han tycker om att både få publiken att skratta, och att sätta skrattet i halsen.

Özz kom till Sverige som flykting när han var 8 år. Som kurd hade han levt en tuff tillvaro i Turkiet, och blev till exempel överraskad av att lärarna inte slår eleverna i Sverige. Han har starka åsikter om både bildning och skola. När vi frågar honom vad han skulle göra om han fick vara utbildningsminister för en dag, så svarar han:

– Med den utbildningsminister vi har nu skulle jag behöva år, inte bara en dag, för att rätta till, forma om och förbättra den svenska skolan som han i sin iver som major tyvärr stjälpt istället för hjälpt.

Folkbildning handlar för honom om ett folk som är nyfiket på ny kunskap. Han ser det som en garant för ett fritt och fredligt samhälle. Det ska bli oerhört spännande att få höra mer från Özz på Folkbildarforum! Vi tror att kombinationen av humor och samhällsengagemang blir en perfekt start för tisdagens kvällsprogram med god mat och underhållning.

Vi hälsar Özz Nûjen varmt välkommen till Folkbildarforum! Läs mer i vårt pressmeddelande om Özz.

 

Taggar:

Folkbildarforum 2013

Maria Wetterstrand till Folkbildarforum!

måndag 02 september 2013

Maria Wetterstrand till Folkbildarforum!

Maria Wetterstrand ledde Miljöpartiet till att bli Sveriges tredje största parti, och många menar att hon var en av Sveriges mest omtyckta politiker. Idag arbetar hon som föreläsare och debattör och diskuterar miljöfrågor i många olika sammanhang.

Vi är glada att få välkomna henne till årets Folkbildarforum, speciellt med tanke på hennes erfarenheter av folkbildning. Hon har själv gått kurser och på folkhögskola, och hon menar att det har många fördelar jämfört med traditionell utbildning.

– Jämfört med annat lärande så har folkbildningen större frihet och flexibilitet. Det gör att fler människor kan hitta något som passar dem.

Därför menar Maria att folkbildningen kan bli en viktig inspiratör för skolvärlden i framtiden. När vi frågar henne vad hon plötsligt skulle bli utbildningsminister så svarar hon så här:

– Jag skulle vilja ändra på en hel del, men faktum är att jag tror just skolan behöver arbetsro snarare än nya reformer. Om jag ska göra något så vill jag framförallt se mer av pedagogiskt nytänkande, snarare än en återgång till 50-talets lydnads- och disciplinsskola. Där kan folkbildning vara en inspiratör.

Maria föreläser under Folkbildarforums andra dag, 20 november. Hoppas vi ses där! Läs mer om Maria i vårt pressmeddelande.

 

Taggar:

Folkbildarforum 2013

Kajsa Balkfors om cirkus och solidarisk individualism

tisdag 27 augusti 2013

Kajsa Balkfors om cirkus och solidarisk individualism

Vad kan vi lära oss av cirkusen? Massor! Fråga bara Kajsa Balkfors som forskat på, och själv praktiserat, cirkusens kreativa kraft. Hon har visat att många ”omöjliga” projekt kan ros i hamn med ett kreativt tänkade, inspirerat av cirkusen. Bland annat har hon forskat på hur ekonomer och cirkusartister kan lära av varandra. Och det var inte alltid som cirkusartisterna var de som var mest kreativa…

Mest känd är hon för sitt arbete med Cirkus Cirkör. Där var hon forskningschef och VD under många år. Här pratar hon om hur viljan att förändra världen var en avgörande drivkraft. På så sätt driver Kajsa en oerhört spännande mix av kreativitet, företagande och forskning.

– Mitt första möte med nycirkusen påminde mig om att jag kan lära mig flyga om jag bara vill det. Mitt favoritord är solidarisk individualism och min starkaste drivkraft är att skapa förutsättningar för medvetet växande, för individer, organisationer och samhälle, säger Kajsa.

Tillsammans med Navid Modiri kommer Kajsa till Folkbildarforum med Sverige 3.0. Varmt välkommen säger vi till Kajsa Balkfors!

Läs mer om Kajsas forskning här.

Forskning, Kalendarium

Kurs i kulturhälsa lockar många

måndag 26 augusti 2013

Kurs i kulturhälsa lockar många

Den 10 september börjar kursen Kultur för hälsans skull – empati och medkänsloutveckling. Det bygger vidare på hälsotemat från förra årets Folkbildarforum och knyter även an till årets tema Samexistens på lika villkor.

Kursen blev fullbokad redan efter vårt första utskick tidigare i år (prenumerera på nyhetsbrevet här). Kul att det finns ett stort intresse för kopplingen mellan kultur och hälsa!

Kursen leds av medicine doktor Eva Bojner Horwitz som även får hjälp av en dansare och en skådespelare vid två tillfällen.

Under kursen får deltagarna kunskap om hur olika kulturella aktiviteter påverkar kroppen och hur ett förändrat medvetande ökar livskvaliteten. Kursen innehåller både teori och praktik, och framför allt många möjligheter att prova på själv. Deltagaren får en egen genomlevd erfarenhet av hur kulturhälsa verkligen känns i kroppen.

Det gör att hen kan prata av egen erfarenhet när hen sprider vidare kunskaperna. Bland deltagarna finns folkhögskolelärare och studieförbundens medarbetare, men även medarbetare från regionförbundet Östsam, Landstinget och Hemslöjden, som nu får tillsammans möjlighet att fördjupa sina kunskaper om kulturhälsa.

Kurslitteratur är Eva Bojner Horwitz bok ”Kultur för hälsans skull” som du kan provläsa här.

Läs mer om Eva i tidskriften Sunt liv: Kultur kan lindra smärta

Bloggstafett

Folkbildningen – en plats för samexistens på lika villkor

måndag 12 augusti 2013

Folkbildningen – en plats för samexistens på lika villkor

”Plötsligt förstod jag att min röst också räknades. Lika mycket som alla andras. Jag hade varit den grå tysta musen i hörnet i hela mitt liv men på folkhögskolan frågade andra efter min åsikt och det spelade plötsligt roll vad jag tyckte. Från och med nu tänker jag använda min röst, både i samtal och i demokratiska val”.

”I den vanliga skolan satt jag längst fram och var artig och svarade på frågor. Men ingenting fastnade egentligen. I studiecirkeln lärde jag mig för min egen skull, på mitt sätt, jag fick inte bara in det i hjärnan utan i hjärtat och kroppen också. Det är himla stor skillnad”.

I över tio år har jag arbetat politiskt med utbildnings- och folkbildningsfrågor. Under den tiden har jag träffat många människor som deltar eller har deltagit i folkbildningsverksamhet av olika slag. De två rösterna ovan är representativa exempel på hur de kan beskriva det unika med folkbildning.

Alla som är folkbildare i grunden vet precis vad personerna ovan menar. Men det betyder inte att det alltid är lätt att slåss för folkbildningen i en omvärld där allt ska räknas och mätas här och nu och där sociala investeringar som ger resultat på lång sikt ofta lämnas därhän. Hur ställer man en bra äldreomsorg, fler lärare i skolan eller för den delen järnvägsinvesteringar mot flummiga resonemang som upprätthållandet av en livaktig demokrati, mänsklig tillväxt, delaktighet och inflytande och möjligheten att ta makten över sitt eget liv?

Vi ska naturligtvis aldrig sluta att slåss för ökade resurser till folkbildning på alla nivåer. Men folkbildningen vore inte folkbildning om vi inte vid sidan av den kampen klarade av att fokusera på våra huvuduppgifter.

Det folkbildning många gånger handlar om är att erbjuda möjligheter till comeback i livet för människor som av olika anledningar behöver det. På grund av till exempel arbetslöshet. Funktionsnedsättning. Ensamhet. Mobbning. Men folkbildningen har också en progressiv och samhällsutvecklande roll. Det handlar om att ge utrymme och lyfta fram trender och tendenser, paradigmskiften som påverkar människor på olika sätt, som skapar behov, intressen, problem eller ökar människors förutsättningar att komma till tals och utöva sina demokratiska rättigheter.

Folkbildningen är en unik plats där mångfald alltid bejakas, såväl när det gäller människor som idéer. För mig betyder samexistens på lika villkor i folkbildningssammanhang att alla faktiskt räknas. Att allas kunskap är värd att tas tillvara. Att alla är värda att lyssnas på. På så sätt vidgas allas våra vyer.

Om vi lyckas med det? Ofta men inte absolut inte alltid. Men det är upp till fler att bedöma. Vad tycker du? Kom ihåg att även din röst räknas.

Detta är ett gästinlägg av en stafettbloggare. De skriver ett inlägg och väljer själva vem de skickar vidare uppdraget till. Denna gången är det Louise Malmström, ordförande för ABF Östergötland och riksdagsledamot.

Läs fler inlägg i stafettbloggen

Forskning, Kalendarium

Föreläsning med Sveriges enda professor i vuxenpedagogik

fredag 09 augusti 2013

Föreläsning med Sveriges enda professor i vuxenpedagogik

Andreas Fejes är Sveriges enda professor i vuxenpedagogik. 3 september håller han en frukostföreläsning som frågar huruvida dagens folkbildning verkligen är frigörande. Kom på föreläsningen och lär dig mer om vilka styrningspraktiker som är vanliga inom folkbildnignen, och vad du kan göra åt det. Föreläsningen följs av en gemensam diskussion.

Bildning och bekännelse, 3 september kl 9-10 med frukost från 8.30. Anmälan görs till anneli@bildningsforbundet.se. Läs mer om Andreas Fejes här.

Så här beskriver Andreas själv föreläsningen:

”I denna föreläsning kommer jag att argumentera för att folkbildningen, trots sitt intresse och ambition för att bidra till människors frigörelse, genom just denna ambition bidrar till att skapa just det motsatta – en medborgare som görs ansvarig för sin egen situation. Snarare än att ”samhället” är den självklara garanten för den enskildes frihet och välmående, läggs detta ansvar över på den enskilde medborgaren.”

”Sådan form av styrning kan bland annat ses genom de mängder av praktiker där vi idag uppmuntras att tala om oss själva, våra drömmar, aspirationer och önskningar i livet. En huvudfråga blir: Är inte folkbildningen, likväl andra praktiker, en del av av en neoliberal styrningsregim? Under föreläsningen ges exempel på bekännelse- och styrningspraktiker inom folkbildningen följd av gemensam diskussion.”

Folkbildarforum 2013

Navid Modiri: ”Finns inga bra forum för att prata mångfald”

tisdag 18 juni 2013

Navid Modiri: ”Finns inga bra forum för att prata mångfald”

Om man vill föra bra samtal kring mångfald och rasism så finns det inte några bra forum för det idag. Det menar Navid Modiri som kommer till Folkbildarforum med projektet Sverige 3.0. Syftet med projektet är att diskutera mångfald och olikheter på nya sätt, ta upp saker vi inte brukar prata om och gå igenom både tankar och känslor. För känslor är väldigt viktigt i det här sammanhanget.

– Att rösta på Sverigedemokraterna eller att bränna bilar är ge utlopp för en känsla av missnöje, tror jag. För mig är det här samma slags företeelser som tar olika uttryck. Det är dessutom inget som kommer försvinna, och det är ett misstag att tro det, säger Navid och fortsätter:

– Om vi inte pratar om det och om medierna sätter skygglapparna på, så kommer problemen bara att flytta till andra forum. Där blir diskussionerna isolerade och mindre dynamiska, vilket leder till extremism. Det kanske inte syns i den offentliga debatten men det finns kvar i samhällets undermedvetna. Vi måste lyfta fram det till det medvetna, menar Navid.

I vårt pressmeddelande om Navid pratade vi om att han inte firar nationaldagen. Det väckte en del reaktioner, men det är trots allt bara en minoritet i Sverige som säger att de firar nationaldagen.

– Jag har aldrig firat nationaldagen. Det är så svårt att fira den! Vi vet inte riktigt vad nationalitet betyder i Sverige och vågar inte stå för att vi är svenskar. Det är mycket nostalgi och romantik kring Ingemar Bergman, köttbullar och folkdräkt. Men det tillhör Sverige 1.0, som vi brukar säga. Det är som ett svartvitt fotografi. Tänk om Sverige istället kunde ha en färgglad vision! Då skulle jag kunna fira nationaldagen i en hel vecka, avslutar Navid.

 

Folkbildarforum 2013

Alex på Expo: Antirasismen måste vara för något, inte bara emot

måndag 17 juni 2013

Alex på Expo: Antirasismen måste vara för något, inte bara emot

Alexander Bengtsson från Expo kommer till årets Folkbildarforum för att hålla en föreläsning på årets tema, samexistens på lika villkor. Han använde själv begreppet i boken Positiv Antirasism, där han skriver om vikten av att vara positiv istället för negativ. Att vara för något, istället för mot. Det är en viktig fråga att lyfta på Folkbildarforum, som även andra föreläsare kommer att prata om.

– Själv har jag länge mest sagt att jag är mot rasism. Men genom att resa mycket och prata med många kloka människor, har jag insett att man måste vara för någonting också. Att presentera ett alternativ, säger Alex.

Det gör man genom att vara ute och prata, och skapa mötesplatser för de som behöver det. Alex tror att det handlar om att arbeta för gemenskap och sammanhållning. Det finns inga enkla svar, utan det är ett långvarigt arbete. Han pratar bland annat om hur det pratas om vi och dom.

– Jag tror att ”vi-och-dom”-språket kommer mycket av att Sverige har förändrats så snabbt. Det tar tid att ändra på det. Men vi märker redan en förändring bland unga idag. Där finns inte alls samma fokus på vi och dom, menar Alex.

Folkbildarforum 2013

Topplistor, portfolios och papperslösa elever

torsdag 13 juni 2013

Topplistor, portfolios och papperslösa elever

Elisabeth Sörhuus är en av Sveriges mest erfarna rektorer vad gäller utanförskap och segregation. Förutom att arbeta som rektor har Elisabeth utbildat lärare och rektorer, bland annat i studiecirklar tillsammans med ABF. Hon menar att folkbildningen och skolan har samma grundtanke – att man växer med ny kunskap. Men Elisabeth ser för mycket fokus på mätbara kunskapsresultat just nu. För några år sedan gick hon ut med öppen kritik mot topplistor över skolor.

– Sådana topplistor säger ingenting om framstegen i undervisningen. De redovisar bara slutresultatet utan att se vad utgångspunkten var. Så även om en majoritet av eleverna på en skola gör större framsteg än på någon annan skola, så kan den ändå pekas ut som ”sämst” bara för att de hade en tuff utgångspunkt, säger Elisabeth.

– Det ska ju inte vara kravlöst, såklart. Men man måste mäta utifrån förutsättningar och utgångspunkt. Ett sätt är att använda portfoliomodellen, där eleven själv dokumenterar sin process. De kan visa den för framtida lärare, som då får en bättre förståelse för elevens bakgrund och kunskaper, menar Elisabeth.

– För mig handlar samexistens bland annat om att skapa resurser så att alla kan nå målen. Det är inte bara en fråga om pengar, utan om att prioritera rätt saker och att använda resurserna på ett effektivt sätt. Sen måste man vara öppen, orädd och prestigelös också. Nu är det lag på att papperslösa kan få utbildning, men vi har arbetat med papperslösa barn sedan länge, avslöjar Elisabeth och fortsätter:

– Man kan inte hänvisa till någon annan, bara för att det inte ingår i ens uppdrag. Det är kanske ovanligt att en rektor har en sådan inställning eftersom en sådan grundinställning alltid skapar merjobb. Men jag jobbade länge som rektor och följde min egen vision så jag kunde välja medarbetare som delade den synen, säger Elisabeth.

Vi tackar Elisabeth för sin tid, och ser fram emot att höra mer från henne i november.

 

Bloggstafett

Till minnet av Arash Sharafadin

torsdag 13 juni 2013

Till minnet av Arash Sharafadin

Det är med stor sorg som vi mottagit beskedet om ungdomssamordnaren Arash Sharafadins död i samband med en trafikolycka under onsdagskvällen. Våra tankar går till Arash familj och anhöriga, hans arbetskamrater i Skäggetorp och alla ungdomar, som i Arash hittade en vuxen som representerar tillit, tilltro och trygghet.

En minnesstund arrangeras i ABF:s lokaler i Skäggetorp idag kl 18.30. Mer information på ABF Skäggetorps facebooksida.

Läs Arash ord som vår gästbloggare.

1 22 23 24 25 26