Folkbildarforum

Bloggstafett

Förälskad – men inte hela jag

måndag 30 september 2013

Förälskad – men inte hela jag

Tretton år och hemligt förälskad i Staffan, min engelskalärare. Med blå ögon och mörkt hår. Med tajta utsvängda jeans (det här var sjuttiotal). Det pirrade i hela kroppen under hela lektionen, alla lektioner.

Fast det där är inte riktigt sant. Inte i hela kroppen. Det pirrade från hjärtat och nedåt. Där ovanför, uppe i hjärnan, var det bara svart. Det skulle ta sju år – ett helt ungdomsliv av stormiga, härliga, hotfulla känslor – innan hjärnan drog sina slutsatser.

Det här var långt före Prideparadernas tid. Långt från storstaden. Kanske är det enklare nu för tiden, ”att komma ut”. Fast jag är inte säker. Rädslan att vika av, gå sin egen väg, inte vara som andra. Den rädslan finns väl kvar?

När jag nu tittar mig i spegeln ser jag en medelålders man, hyfsat sams med sig själv. Men någonstans skaver det fortfarande. Obekväma frågor landar i tankarna. Som ett eko från förr. För vad handlade egentligen de där åren mellan tretton och tjugo om?

Om du inte vågade stå för vem du var, fortsatte att ljuga och förneka dig själv – på vems sida hade du då stått när en hel generation unga tyskar gick med i Hitlerjugend? På vems sida hade du stått på Lundsberg?

Haft mod att gå mot strömmen? Lagt dig tryggt i majoritetsfåran?

Kanske är det hårt att dra dessa paralleller. Ställa sådana frågor. Men jag blir inte riktigt av med dem. Tror att de säger något om mig själv och andra. Om rädslan att bryta normen. Om längtan att höra till flocken – och det höga pris som denna längtan ofta har.

Samexistens på lika villkor är temat för årets Folkbildarforum. För mig är ett villkor för att över huvud taget kunna samexistera på lika villkor ditt erkännande av grundvalarna för din egen existens. Något slags sanning mot dig själv. Och att i ljuset av det som är din verklighet, träna din blick och ditt mod att se och möta andra, det annorlunda.

”Folkbildning – vad betyder det för dig?” Under hösten har jag ställt frågan till olika personer. Och fått många bra svar om samtal, möten, lärande, gemenskap… För mig är svaret på frågan ett enda ord: Frigörelse.

Kan studieförbund och folkhögskolor vara krafter som frigör? Som kan få oss människor lite mer sams med oss själva – och därmed lite mer vidsynta mot världen utanför. Trots att den inte alltid ser ut som vi tänkt.

Det är i så fall gott nog för mig.

Vad min stora passion Staffan blev av vet jag inte. Han försvann från skolan efter två år, och då var pirret redan borta. Men känslorna han väckte finns kvar. I hela mig.

 Detta är ett gästinlägg av en stafettbloggare. De skriver ett inlägg och väljer själva vem de skickar vidare uppdraget till. Denna gången är det Thomas Östlund, frilansjournalist.

Folkbildarforum 2013

Fazeela Selberg Zaib: Muslim, feminist och inlänning

onsdag 25 september 2013

Fazeela Selberg Zaib: Muslim, feminist och inlänning

Fazeela Selberg Zaib uppfattas av många som en kontroversiell figur. Inte bara för att hon kallar sig för inlänning med rötter i flera länder. Eller för att hon är feminist. Eller muslim. Det är snarare kombinationen som är svår att förstå för många. Vi tror att Fazeela har massor av spännande perspektiv att bidra till årets tema, samexistens på lika villkor!

Fazeela menar att islam är en kvinnornas religion, vilket har höjt en del ögonbryn både bland feminister och muslimer. Visst finns det muslimer som menar att männen står över kvinnorna, men det är inget som ska stå för hela religionen, menar Fazeela. När kristna säger liknande saker, ses det som avvikande eller gammaldags åsikter. Men när muslimer säger det så tror många att det representerar hela religionen.

– Vår uppgift är att sträva efter att likna profeten Muhammeds leverne, så mycket som möjligt. Han förespråkade jämställdhet och rättvisa. Man måste tolka skriften utifrån den samtid vi lever i och aldrig släppa det grundläggande budskapet religionen har: Vi är skapade som likar, oavsett kön och religion, säger Fazeela och fortsätter:

– De som tolkar Koranen på ett sätt som drabbar muslimska kvinnor negativt, tolkar egentligen den på samma sätt som islamofober gör. Det är denna tolkning som är problematisk för muslimer som menar att islam står för motsatsen till förtryck.

Fazeela Selberg Zaib arbetar som kommunikation- och utvecklingsansvarig på Kista folkhögkola. Hon kallar sig själv för inlänning, eftersom hon inte längre försöker passa in i andras ramar. Fazeela är svensk-pakistansk kanadensare, och ser inte sig själv som utanför någonting. Hon är alltid inne, och därför kallar hon sig för inlänning.

Välkommen till Folkbildarforum! (Citaten är hämtade från en intervju i Landets Fria)

Folkbildarforum 2013

Välkommen, Sosso Milegrim!

måndag 23 september 2013

Välkommen, Sosso Milegrim!

Sosso Milegrim är socionom från Uppsala och kommer att hålla en personlig föreläsning på Folkbildarforum i november. Det handlar om att våga ta för sig i livet; att övervinna rädslan och skapa förändringar själv, oavsett hur ens kropp fungerar.

– Är det så himla farligt att vara ”funkis” i Sverige idag? Nä, det är nog inte det, säger Sosso.

Till vardags jobbar Sosso som enhetschef på MISA, men hon är en flitigt anlitad föreläsare. Dessutom är hon utbildad inom kriminologi, sexologi och terapi. Trots en bred akademisk bakgrund, har Sosso ett mycket avslappnat sätt att prata. Hon vet hur man engagerar en publik i sin historia med både humor och allvar.

– När man ser mig så kanske man tänker ”oh shit” för att man bara ser mina fysiska begränsningar. Och visst är det opraktiskt. Men jag försöker komma över mina rädslor och leva mitt liv som jag själv vill. Det är det jag vill prata om på Folkbildarforum! För det är något som berör alla.

Sosso är kortväxt och har diagnosen diastrofisk dysplasi, vilket gör att hon delvis sitter i rullstol. Men hon vill själv inte se det som ett problem, utan ta det för vad det är.

– Det klart att vi har tillgänglighetsproblem i Sverige. Det upplever jag varje dag. Men det är inte det jag ska prata om på Folkbildarforum. Jag lägger krutet på hur vi ska göra för att, till sist och syvende, ha kul. Humor och glädje är oerhört viktigt för mig!

Varmt välkommen! Läs mer på sosso.nu

Taggar:

Folkbildarforum 2013

Özz Nûjen ger dålig stämning på Folkbildarforum

måndag 09 september 2013

Özz Nûjen ger dålig stämning på Folkbildarforum

Känner du till någon komiker som har fått fredspris? Nu gör du det! Özz Nûjen är en av Sveriges vassaste komiker, och han kommer till årets Folkbildarforum med sin unika kombination av komedi och samhällsengagemang.

Han har nyligen turnerat runt Sverige med föreställningen Dålig Stämning. Han menar att vissa ämnen leder till dålig stämning, men att det är nödvändigt på längre sikt. Özz är nämligen inte den som undviker svåra frågor. Han tycker om att både få publiken att skratta, och att sätta skrattet i halsen.

Özz kom till Sverige som flykting när han var 8 år. Som kurd hade han levt en tuff tillvaro i Turkiet, och blev till exempel överraskad av att lärarna inte slår eleverna i Sverige. Han har starka åsikter om både bildning och skola. När vi frågar honom vad han skulle göra om han fick vara utbildningsminister för en dag, så svarar han:

– Med den utbildningsminister vi har nu skulle jag behöva år, inte bara en dag, för att rätta till, forma om och förbättra den svenska skolan som han i sin iver som major tyvärr stjälpt istället för hjälpt.

Folkbildning handlar för honom om ett folk som är nyfiket på ny kunskap. Han ser det som en garant för ett fritt och fredligt samhälle. Det ska bli oerhört spännande att få höra mer från Özz på Folkbildarforum! Vi tror att kombinationen av humor och samhällsengagemang blir en perfekt start för tisdagens kvällsprogram med god mat och underhållning.

Vi hälsar Özz Nûjen varmt välkommen till Folkbildarforum! Läs mer i vårt pressmeddelande om Özz.

 

Taggar:

Folkbildarforum 2013

Maria Wetterstrand till Folkbildarforum!

måndag 02 september 2013

Maria Wetterstrand till Folkbildarforum!

Maria Wetterstrand ledde Miljöpartiet till att bli Sveriges tredje största parti, och många menar att hon var en av Sveriges mest omtyckta politiker. Idag arbetar hon som föreläsare och debattör och diskuterar miljöfrågor i många olika sammanhang.

Vi är glada att få välkomna henne till årets Folkbildarforum, speciellt med tanke på hennes erfarenheter av folkbildning. Hon har själv gått kurser och på folkhögskola, och hon menar att det har många fördelar jämfört med traditionell utbildning.

– Jämfört med annat lärande så har folkbildningen större frihet och flexibilitet. Det gör att fler människor kan hitta något som passar dem.

Därför menar Maria att folkbildningen kan bli en viktig inspiratör för skolvärlden i framtiden. När vi frågar henne vad hon plötsligt skulle bli utbildningsminister så svarar hon så här:

– Jag skulle vilja ändra på en hel del, men faktum är att jag tror just skolan behöver arbetsro snarare än nya reformer. Om jag ska göra något så vill jag framförallt se mer av pedagogiskt nytänkande, snarare än en återgång till 50-talets lydnads- och disciplinsskola. Där kan folkbildning vara en inspiratör.

Maria föreläser under Folkbildarforums andra dag, 20 november. Hoppas vi ses där! Läs mer om Maria i vårt pressmeddelande.

 

Taggar:

Folkbildarforum 2013

Kajsa Balkfors om cirkus och solidarisk individualism

tisdag 27 augusti 2013

Kajsa Balkfors om cirkus och solidarisk individualism

Vad kan vi lära oss av cirkusen? Massor! Fråga bara Kajsa Balkfors som forskat på, och själv praktiserat, cirkusens kreativa kraft. Hon har visat att många ”omöjliga” projekt kan ros i hamn med ett kreativt tänkade, inspirerat av cirkusen. Bland annat har hon forskat på hur ekonomer och cirkusartister kan lära av varandra. Och det var inte alltid som cirkusartisterna var de som var mest kreativa…

Mest känd är hon för sitt arbete med Cirkus Cirkör. Där var hon forskningschef och VD under många år. Här pratar hon om hur viljan att förändra världen var en avgörande drivkraft. På så sätt driver Kajsa en oerhört spännande mix av kreativitet, företagande och forskning.

– Mitt första möte med nycirkusen påminde mig om att jag kan lära mig flyga om jag bara vill det. Mitt favoritord är solidarisk individualism och min starkaste drivkraft är att skapa förutsättningar för medvetet växande, för individer, organisationer och samhälle, säger Kajsa.

Tillsammans med Navid Modiri kommer Kajsa till Folkbildarforum med Sverige 3.0. Varmt välkommen säger vi till Kajsa Balkfors!

Läs mer om Kajsas forskning här.

Forskning, Kalendarium

Kurs i kulturhälsa lockar många

måndag 26 augusti 2013

Kurs i kulturhälsa lockar många

Den 10 september börjar kursen Kultur för hälsans skull – empati och medkänsloutveckling. Det bygger vidare på hälsotemat från förra årets Folkbildarforum och knyter även an till årets tema Samexistens på lika villkor.

Kursen blev fullbokad redan efter vårt första utskick tidigare i år (prenumerera på nyhetsbrevet här). Kul att det finns ett stort intresse för kopplingen mellan kultur och hälsa!

Kursen leds av medicine doktor Eva Bojner Horwitz som även får hjälp av en dansare och en skådespelare vid två tillfällen.

Under kursen får deltagarna kunskap om hur olika kulturella aktiviteter påverkar kroppen och hur ett förändrat medvetande ökar livskvaliteten. Kursen innehåller både teori och praktik, och framför allt många möjligheter att prova på själv. Deltagaren får en egen genomlevd erfarenhet av hur kulturhälsa verkligen känns i kroppen.

Det gör att hen kan prata av egen erfarenhet när hen sprider vidare kunskaperna. Bland deltagarna finns folkhögskolelärare och studieförbundens medarbetare, men även medarbetare från regionförbundet Östsam, Landstinget och Hemslöjden, som nu får tillsammans möjlighet att fördjupa sina kunskaper om kulturhälsa.

Kurslitteratur är Eva Bojner Horwitz bok ”Kultur för hälsans skull” som du kan provläsa här.

Läs mer om Eva i tidskriften Sunt liv: Kultur kan lindra smärta

Bloggstafett

Folkbildningen – en plats för samexistens på lika villkor

måndag 12 augusti 2013

Folkbildningen – en plats för samexistens på lika villkor

”Plötsligt förstod jag att min röst också räknades. Lika mycket som alla andras. Jag hade varit den grå tysta musen i hörnet i hela mitt liv men på folkhögskolan frågade andra efter min åsikt och det spelade plötsligt roll vad jag tyckte. Från och med nu tänker jag använda min röst, både i samtal och i demokratiska val”.

”I den vanliga skolan satt jag längst fram och var artig och svarade på frågor. Men ingenting fastnade egentligen. I studiecirkeln lärde jag mig för min egen skull, på mitt sätt, jag fick inte bara in det i hjärnan utan i hjärtat och kroppen också. Det är himla stor skillnad”.

I över tio år har jag arbetat politiskt med utbildnings- och folkbildningsfrågor. Under den tiden har jag träffat många människor som deltar eller har deltagit i folkbildningsverksamhet av olika slag. De två rösterna ovan är representativa exempel på hur de kan beskriva det unika med folkbildning.

Alla som är folkbildare i grunden vet precis vad personerna ovan menar. Men det betyder inte att det alltid är lätt att slåss för folkbildningen i en omvärld där allt ska räknas och mätas här och nu och där sociala investeringar som ger resultat på lång sikt ofta lämnas därhän. Hur ställer man en bra äldreomsorg, fler lärare i skolan eller för den delen järnvägsinvesteringar mot flummiga resonemang som upprätthållandet av en livaktig demokrati, mänsklig tillväxt, delaktighet och inflytande och möjligheten att ta makten över sitt eget liv?

Vi ska naturligtvis aldrig sluta att slåss för ökade resurser till folkbildning på alla nivåer. Men folkbildningen vore inte folkbildning om vi inte vid sidan av den kampen klarade av att fokusera på våra huvuduppgifter.

Det folkbildning många gånger handlar om är att erbjuda möjligheter till comeback i livet för människor som av olika anledningar behöver det. På grund av till exempel arbetslöshet. Funktionsnedsättning. Ensamhet. Mobbning. Men folkbildningen har också en progressiv och samhällsutvecklande roll. Det handlar om att ge utrymme och lyfta fram trender och tendenser, paradigmskiften som påverkar människor på olika sätt, som skapar behov, intressen, problem eller ökar människors förutsättningar att komma till tals och utöva sina demokratiska rättigheter.

Folkbildningen är en unik plats där mångfald alltid bejakas, såväl när det gäller människor som idéer. För mig betyder samexistens på lika villkor i folkbildningssammanhang att alla faktiskt räknas. Att allas kunskap är värd att tas tillvara. Att alla är värda att lyssnas på. På så sätt vidgas allas våra vyer.

Om vi lyckas med det? Ofta men inte absolut inte alltid. Men det är upp till fler att bedöma. Vad tycker du? Kom ihåg att även din röst räknas.

Detta är ett gästinlägg av en stafettbloggare. De skriver ett inlägg och väljer själva vem de skickar vidare uppdraget till. Denna gången är det Louise Malmström, ordförande för ABF Östergötland och riksdagsledamot.

Läs fler inlägg i stafettbloggen

Forskning, Kalendarium

Föreläsning med Sveriges enda professor i vuxenpedagogik

fredag 09 augusti 2013

Föreläsning med Sveriges enda professor i vuxenpedagogik

Andreas Fejes är Sveriges enda professor i vuxenpedagogik. 3 september håller han en frukostföreläsning som frågar huruvida dagens folkbildning verkligen är frigörande. Kom på föreläsningen och lär dig mer om vilka styrningspraktiker som är vanliga inom folkbildnignen, och vad du kan göra åt det. Föreläsningen följs av en gemensam diskussion.

Bildning och bekännelse, 3 september kl 9-10 med frukost från 8.30. Anmälan görs till anneli@bildningsforbundet.se. Läs mer om Andreas Fejes här.

Så här beskriver Andreas själv föreläsningen:

”I denna föreläsning kommer jag att argumentera för att folkbildningen, trots sitt intresse och ambition för att bidra till människors frigörelse, genom just denna ambition bidrar till att skapa just det motsatta – en medborgare som görs ansvarig för sin egen situation. Snarare än att ”samhället” är den självklara garanten för den enskildes frihet och välmående, läggs detta ansvar över på den enskilde medborgaren.”

”Sådan form av styrning kan bland annat ses genom de mängder av praktiker där vi idag uppmuntras att tala om oss själva, våra drömmar, aspirationer och önskningar i livet. En huvudfråga blir: Är inte folkbildningen, likväl andra praktiker, en del av av en neoliberal styrningsregim? Under föreläsningen ges exempel på bekännelse- och styrningspraktiker inom folkbildningen följd av gemensam diskussion.”

Folkbildarforum 2013

Navid Modiri: ”Finns inga bra forum för att prata mångfald”

tisdag 18 juni 2013

Navid Modiri: ”Finns inga bra forum för att prata mångfald”

Om man vill föra bra samtal kring mångfald och rasism så finns det inte några bra forum för det idag. Det menar Navid Modiri som kommer till Folkbildarforum med projektet Sverige 3.0. Syftet med projektet är att diskutera mångfald och olikheter på nya sätt, ta upp saker vi inte brukar prata om och gå igenom både tankar och känslor. För känslor är väldigt viktigt i det här sammanhanget.

– Att rösta på Sverigedemokraterna eller att bränna bilar är ge utlopp för en känsla av missnöje, tror jag. För mig är det här samma slags företeelser som tar olika uttryck. Det är dessutom inget som kommer försvinna, och det är ett misstag att tro det, säger Navid och fortsätter:

– Om vi inte pratar om det och om medierna sätter skygglapparna på, så kommer problemen bara att flytta till andra forum. Där blir diskussionerna isolerade och mindre dynamiska, vilket leder till extremism. Det kanske inte syns i den offentliga debatten men det finns kvar i samhällets undermedvetna. Vi måste lyfta fram det till det medvetna, menar Navid.

I vårt pressmeddelande om Navid pratade vi om att han inte firar nationaldagen. Det väckte en del reaktioner, men det är trots allt bara en minoritet i Sverige som säger att de firar nationaldagen.

– Jag har aldrig firat nationaldagen. Det är så svårt att fira den! Vi vet inte riktigt vad nationalitet betyder i Sverige och vågar inte stå för att vi är svenskar. Det är mycket nostalgi och romantik kring Ingemar Bergman, köttbullar och folkdräkt. Men det tillhör Sverige 1.0, som vi brukar säga. Det är som ett svartvitt fotografi. Tänk om Sverige istället kunde ha en färgglad vision! Då skulle jag kunna fira nationaldagen i en hel vecka, avslutar Navid.

 

1 22 23 24 25 26 27