Folkbildarforum

Folkbildarforum 2017

Folkbildning om naturens rättigheter

tisdag 16 januari 2018

Folkbildning om naturens rättigheter

Folkbildningen kan bidra till den nödvändiga omställning som krävs för en hållbar framtid i balans med naturen. Det menar Niklas Högberg och Ingrid Stiernström från Medskaparna, som deltog i Folkbildarforum i november.

På ett seminarium med titeln “Ekopedagogik som grund för en hållbar, jordcentrerad kultur” berättade Niklas Högberg och Ingrid Stiernström från Medskaparna om hur vi kan bli aktiva medskapare av de kultur- och systemförändringar som behövs för att hållbara lokalsamhällen ska bli verklighet.

Seminariet väckte frågor och tankar bland deltagarna och några har kontaktat Niklas och Ingrid och vill följa upp seminariet med föreläsningar eller liknande.

– Många blev överraskade över att Sveriges hållbarhetsarbete går så dåligt att vi befinner oss i ”topp 4” av värstingligan över klimatförstörande länder, säger de när vi återkommer och ber dem berätta och reflektera över sitt deltagande i Folkbildarforum.

Det kom också som en nyhet för många att Sveriges ekologiska fotavtryck har ökat med med ytterligare ett halvt jordklot, från 3,7 till 4,2, trots alla goda ambitioner.

– Det blev tydligt att vi behöver ett nytt tänkande, ett paradigm- eller kulturskifte för att kunna vända utvecklingen och förverkliga en hållbar framtid som den formulerats i bl a Agenda 2030. Några av deltagarna uttryckte behovet av att möjliggöra nya sätt att tänka i sina egna organisationer och sammanhang.

Ekopedagogiken går tillbaka till folkbildningens rötter i medvetandegörande och Paulo Freires ”pedagogik för förtryckta”, berättar de. Men den pekar också framåt och målet är att frigöra människor som medskapare av en hållbar framtid i balans med naturen.  Globala kriser kan mötas med lokala lösningar som återskapar hållbara lokalsamhällen.

– Och i hållbara lokalsamhällen behövs även folkbildning om naturens rättigheter. Det är en revolutionerande idé och berättelse som snabbt sprider sig över världen och börjar förverkligas i olika länders lagstiftning. På seminariet diskuterade vi hur ekopedagogiken kan frigöra människors förmåga som ekorättsaktivister.

Vad kan Folkbildarforum ha för roll för en hållbar samhällsutveckling?

– Det var spännande att medverka på Folkbildarforum. På vårt seminarium kände vi styrkan när folkbildare från olika organisationer och skolor möts och lär tillsammans. Forumet kan synliggöra gemensamma utmaningar och visioner, inte minst när det gäller hållbar omställning och hur folkbildningen kan bidra till den. Idag är det viktigare än någonsin. Vi ser behovet av att förnya folkbildningens visioner så att alla kan lyfta sig ur begränsande strukturer som ibland verkar skapa mer separation än samverkan. Det kan vara dags att bli en mer samlad folkrörelse igen för att möjliggöra omställningen till en hållbar framtid med hållbara lokalsamhällen, lokal mat och naturens rättigheter som några hörnpelare.

Vad är viktigt nu för er del och vad händer framöver?

– För egen del kommer vi under 2018 att bland annat fokusera på vår ettåriga utbildning ”Framtidens by – bredbandsbullerbyar” som utforskar byn i hjärna och hjärta, som en hållbar kultur. Det är relativt lätt att odla eller bygga hållbart, men hur förverkligar vi hållbara gemenskaper? Det är en central fråga i denna kurs om hållbar byutveckling på Karlskoga folkhögskola.

– Under året färdigställer vi också en bok om naturens rättigheter som vi är medförfattare till – den första boken i ämnet på svenska. Där skriver vi om ekopedagogik för en hållbar och vital ekorättsrörelse och en dynamisk ekorättsaktivism. Hur lyfter man naturens rättigheter till en idé vars tid har kommit, en självklarhet i samhället, som en grund för hållbar omställning?

En pdf från seminariet hittar du här.

Foto: Henrik Witt

KOMMENTARER


Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

*


Äldre inlägg ()
Nyare inlägg ()